Бази даних


Наукова періодика України - результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Повнотекстовий пошук
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (11)
Список видань за алфавітом назв:
A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  L  M  N  O  P  R  S  T  U  V  W  
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Э  Ю  Я  

Авторський покажчик    Покажчик назв публікацій



Пошуковий запит: (<.>A=Мухтаров П$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 13
Представлено документи з 1 до 13
1.

Рева О. М. 
Алгоритмизація процедури визначення ставлення авіаційного оператора до ризику [Електронний ресурс] / О. М. Рева, С. І. Корж, П. Ш. Мухтаров, С. В. Недбай // Авиационно-космическая техника и технология. - 2012. - № 1. - С. 109–114. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2012_1_19
Розглядаючи діяльність авіаційних операторів як безперервний ланцюг рішень, що виробляються і реалізовуються за умов ризику, запропоновано дослідити відповідні процеси за допомогою оціночної функції корисності-безпеки, яку можна побудувати на множині умов вирішення професійних задач за обмеженим числом точок і визначити основну домінанту діяльності, а саме схильність, несхильність, байдужість до ризику. Надано алгоритми формалізації відповідних процесів як для випадку незмінності, так і змінності ставлення до ризику на континуумі характеристик проблемної ситуації.
Попередній перегляд:   Завантажити - 350.797 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
2.

Рева О. М. 
Теоретична модель виявлення основної домінанти діяльності авіаційного оператора в умовах ризику [Електронний ресурс] / О. М. Рева, П. Ш. Мухтаров, С. В. Недбай, С. І. Корж // Авиационно-космическая техника и технология. - 2011. - № 9. - С. 177–183. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2011_9_34
Враховуючи вплив пілотів і авіадиспетчерів як "операторів переднього краю" на безпеку функціонування складної поліергатичної системи керування екіпаж - повітряне судно - середовище - орган управління повітряним рухом, запропоновано оцінювати їх професійну діяльність з урахуванням основної психологічної домінанти, яка визначає ставлення до ризику, а саме схильність, несхильність і байдужість до нього. Поняття корисності розглянуто з позицій безпеки польотів і поширено на процеси прийняття рішень авіаційним оператором за умов ризику. Обгрунтовано і розроблено теоретичну модель оціннної функції корисності-безпеки авіаційного оператора. Розглядаючи професійну діяльність пілотів і авіадиспетчерів як безперервний ланцюг рішень, доведено можливість виявлення основної домінанти діяльності на множині умов і наслідків діяльності.
Попередній перегляд:   Завантажити - 405.849 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
3.

Бірюков Ю. Ю. 
Фреймовий підхід до аналізу помилок авіадиспетчерів [Електронний ресурс] / Ю. Ю. Бірюков, П. Ш. Мухтаров, Ш. Насиров, І. Гасанов // Авиационно-космическая техника и технология. - 2009. - № 7. - С. 182–187. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2009_7_38
Попередній перегляд:   Завантажити - 356.059 Kb    Зміст випуску     Цитування
4.

Рева О. М. 
Розробка методичного забезпечення процедур діагностики і корекції небезпечних стратегій прийняття рішень авіадиспетчерами [Електронний ресурс] / О. М. Рева, Б. М. Мирзоев, Ш. Ш. Насіров, П. Ш. Мухтаров // Науковий вісник Херсонської державної морської академії. - 2013. - № 1. - С. 90-96. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdmi_2013_1_14
Враховуючи вплив людського чинника на безпеку польотів під час управління повітряним рухом, уперше розроблено новий діагностичний і корекційний механізм проактивного дослідження небезпечних стратегій поведінки оперативного, мислення та прийняття рішень. Професійні ситуативні вправи, що для цього розроблені, не мають правильних відповідей, що сприятиме щирості відповідей авіадиспетчерів. Таким чином виявлену структуру переваг запропоновано аналізувати разом з результатами психологічної діагностики небезпечних властивостей.
Попередній перегляд:   Завантажити - 299.163 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
5.

Рева О. М. 
Рівень домагань авіадиспетчерів на показниках робочого навантаження [Електронний ресурс] / О. М. Рева, Б. М. Мірзоєв, П. Ш. Мухтаров, Ш. Ш. Насіров // Авиационно-космическая техника и технология. - 2013. - № 8. - С. 273–281. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2013_8_53
Враховуючи позитивну світову тенденцію збільшення авіаційних перевезень та суттєвий вплив авіадиспетчерів на безпеку польотів, запропоновано встановлювати їх робоче навантаження під час обслуговування повітряного руху шляхом виявлення ставлення до цього навантаження через відповідний рівень домагань. Розроблено і реалізовано технологію побудови оціночної функції корисності-безпеки кількості повітряних суден, що одночасно знаходяться на управлінні у авіадиспетчера, здійснено аналіз її характерних точок і порівняння з показниками основної домінанти прийняття рішень за умов ризику. Надано новий підхід до реального кількісного розв'язання так званого "трикутника ризику" ІКАО.
Попередній перегляд:   Завантажити - 438.413 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
6.

Мухтаров П. Ш. 
Людський чинник в аеронавігації: рівні домагань авіадиспетчерів при оцінці бажаності відстані між повітряними судами [Електронний ресурс] / П. Ш. Мухтаров // Науковий вісник Херсонської державної морської академії. - 2014. - № 1. - С. 283-288. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdmi_2014_1_40
Попередній перегляд:   Завантажити - 486.092 Kb    Зміст випуску     Цитування
7.

Мухтаров П. Ш. 
Нечітка модель оцінювання ставлення авіадиспетчерів до порушення норми ешелонування повітряного простору [Електронний ресурс] / П. Ш. Мухтаров // Проблеми створення, випробування, застосування та експлуатації складних інформаційних систем. - 2014. - Вип. 9. - С. 62-71. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psvz_2014_9_9
Попередній перегляд:   Завантажити - 213.651 Kb    Зміст випуску     Цитування
8.

Мухтаров П. Ш. 
Основные доминанты в принятии решений авиадиспетчером при оценке полезности-безопасности нормы эшелонирования воздушного пространства [Електронний ресурс] / П. Ш. Мухтаров // Авиационно-космическая техника и технология. - 2014. - № 9. - С. 143–150. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2014_9_27
Реализована одна из позиций "концепции "замкнутого контура" управления безопасностью полетов" ИКАО, касающаяся выявления отношения сотрудников авиационных организаций к небезопасным действиям или условиям профессиональной деятельности. Применяя методологию решения закрытых задач принятия решений, построены по ограниченному числу точек оценочные функции полезности-безопасности нормативного расстояния между воздушными судами S = 20 км как проактивные модели отношения авиадиспетчеров к риску. Выявлено соотношение лиц, несклонных, безразличных и склонных к риску в пропорции 1:2, 8:4. Подтвержден парадокс основной психологической доминанты деятельности в условиях риска, когда авиадиспетчеры, склонные к стохастическому риску, оказываются несклонными к нему с точки зрения стремления обеспечить потребный уровень безопасности полетов. Опираясь на характерные точки оценочных функций полезности-безопасности реализован один из новых подходов к решению "треугольника рисков" ИКАО.
Попередній перегляд:   Завантажити - 878.942 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
9.

Рева О. М. 
Стійкість основної домінанти прийняття рішень авіадиспетчером в умовах ризику [Електронний ресурс] / О. М. Рева, П. Ш. Мухтаров, Б. М. Мирзоєв, В. І. Вдовиченко, Ш. Ш. Насіров // Авиационно-космическая техника и технология. - 2014. - № 10. - С. 147–153. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2014_10_26
Враховуючи вплив людського чинника на безпеку польотів, сформульовано поняття основної домінанти діяльності авіаційних операторів під час прийняття рішень, суть якої є схильність, несхильність, байдужість до ризику. Нестиковку блоків "людина - процедури ("L - S")" моделі SHEL, що рекомендується ІКАО для системного дослідження проблем людського чинника, розглянуто як закриту задачу прийняття рішень у випадку порушення норм ешелонування повітряного простору S = 20 км і S = 10 км, що надало змогу побудувати за обмеженим числом точок відповідні оцінні функції корисності-безпеки всього континууму зазначених відстаней. Виявлено, що за посилювання норми ешелонування майже 3/4 авіадиспетчерів, які перед тим виявили схильність до ризику під час вирішення більш простого професійного завдання, зберегли свою вихідну основну домінанту діяльності. Сто відсотків осіб, несхильних до ризику, змінили початкову домінанту та продемонстрували більш ризиковану поведінку: 77,8 % - схильність до ризику і 22,2 % - байдужість до ризику. З числа осіб, байдужих до ризику, 32 % зберегли початкову домінанту, 60 % змінили її на схильність до ризику та всього 8 % проявили несхильність до ризику. Спираючись на характерні точки оцінних функцій корисності-безпеки вирішено проблему вирішення "трикутника ризиків" ІКАО в зрозумілих фізичних одиницях.
Попередній перегляд:   Завантажити - 418.719 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
10.

Рева О. М. 
Нечітка міра розпізнавання авіадиспетчерами небезпеки порушень норм ешелонування повітряних суден [Електронний ресурс] / О. М. Рева, В. А. Шульгін, П. Ш. Мухтаров, Б. М. Мірзоєв // Авиационно-космическая техника и технология. - 2015. - № 7. - С. 141–147. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2015_7_24
Виходячи з обгрунтованої тези щодо пріоритетності виявлення ставлення авіаційних операторів "переднього краю" до небезпечних дій або умов професійної діяльності перед іншими положеннями поточної парадигми безпеки польотів ІКАО, запропоновано застосовувати як відповідну міру нечітку ентропію розпізнавання диспетчерами обслуговування повітряного руху ступеня небезпеки порушення норми ешелонування повітряних суден S = 10 км. Введено терм-множину лінгвістичної змінної "рівень небезпеки", розмірністю 7 термів, для яких побудовано відповідні функції належності та визначено нечітку ентропію термів. Виявлено, що авіадиспетчери найкращим чином розпізнають небезпеку граничних термів, які мають мінімальну ентропію. Застосовуючи нечіткі операції, обернені операціям концентрації та розтягання, а також нечітку операцію об'єднання, початкова шкала небезпеки редукована до рекомендованої ІКАО розмірності. У такому випадку середнє значення нечіткої ентропії термів знижується на 5 %, а середньогеометричний показник ентропії - на 6 %.
Попередній перегляд:   Завантажити - 401.933 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
11.

Рева О. М. 
Модель інтегративної оцінки ставлення авіадиспетчерів до порушення норми ешелонування повітряного простору [Електронний ресурс] / О. М. Рева, П. Ш. Мухтаров, Б. М. Мірзоєв, В. З. Султанов // Авиационно-космическая техника и технология. - 2015. - № 8. - С. 123–129. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2015_8_22
Враховуючи поточну парадигму концепції ІКАО та вплив людського чинника на безпеку польотів, визначено, що головним положенням концепції є "ставлення співробітників організацій до небезпечних дій або умов", що надає можливість розглядати інші її складові через призму зазначеного. Взявши за основу норму ешелонування повітряного простору S = 10 км, встановлену для диспетчерських районів АРР, ТМА та підсумовуючи результати комплексних досліджень з виявлення ставлення авіадиспетчерів до її порушень, обгрунтовано застосування мультиплікативної функції Харрінгтона для виявлення відповідної інтегративної оцінки, якій притаманна системна властивість емерджентності. Аргументом функції є відносні показники основної домінанти прийняття рішень авіадиспетчерами, рівні їх домагань і показник незначного ризику (по шкалі ІКАО), виявлений з аналізу нечіткої моделі небезпеки порушення норми ешелонування. Визначено, що на абсолютній шкалі розмірністю [0, 1] шуканий інтегративний показник складає величину 0,62.
Попередній перегляд:   Завантажити - 430.237 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
12.

Рева О. М. 
Ефективність інтегративного методу виявлення ставлення авіаційних операторів "переднього краю" до порушень стандартних експлуатаційних процедур [Електронний ресурс] / О. М. Рева, П. Ш. Мухтаров, Б. М. Мiрзоєв // Вестник двигателестроения. - 2016. - № 2. - С. 9-17. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vidv_2016_2_3
Враховуючи перманентний і суттєвий вплив людського чинника на безпеку польотів, обгрунтовано схему взаємодії складових відповідної концепції IСАО з позицій "ставлення співробітників організацій до небезпечних дій або умов". До зазначеного "ставлення" віднесено основну домінанту прийняття рішень авіаційними операторами "переднього краю", яка характеризує їх схильність, несхильність, байдужість до ризику. Домінанта виявляється за спеціальним показником так званої надбавки за ризик в процесі вирішення закритого завдання прийняття рішень шляхом побудови і аналізу оцінної функції корисності показників і характеристик професійної діяльності авіаційних операторів за обмеженою кількістю точок. Запропоновано новий метод встановлення і аналізу надбавки за ризик, який на відміну від загальноприйнятого орієнтується не на одну характерну точку оцінної функції корисності, а базується на інтегративній оцінці площ фігур, що ними утворюються. Визначено, що новий інтегративний метод сприяє зміненню основної домінанти, виявленої звичайним методом у 10 % випадках, що й характеризує ступінь його ефективностi. Введено критерій виявлення міри схильності / несхильності до ризику, що характеризує її спадні тенденції.
Попередній перегляд:   Завантажити - 752.135 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
13.

Рева О. М. 
Проактивне визначення впливу досвіду управління повітряним рухом на ставлення до ризику [Електронний ресурс] / О. М. Рева, С. П. Борсук, Б. М. Мирзоєв, П. Ш. Мухтаров // Авиационно-космическая техника и технология. - 2018. - № 5. - С. 80–87. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2018_5_14
Враховуючи тривалий негативний вплив людського чинника на безпеку польотів, ІСАО орієнтує керівництво та фахівців державних авіаційних адміністрацій та авіакомпаній на проактивне попередження цього явища, вимагаючи здійснювати ефективне управління безпекою "по показниках". Зазначеними показниками стосовно професійної діяльності диспетчерів (АТС) визначено: ставлення до ризику (основні домінанти прийняття рішень та нечіткі оцінки порушень SOP's), рівні домагань, системи переваг і небезпечні стратегії поведінки, оперативного мислення та прийняття рішень, які на відміну від формально-обчислювальних методів відображають реалізацію методології психологічної теорії рішень та когнітивної психології. Основні домінанти прийняття рішень (схильність, несхильність, байдужість до ризику) виявляються в процесі проактивного вирішення диспетчерами закритих задач прийняття рішень шляхом побудови за допомогою спеціальних штучних лотерей і обмеженою кількістю точок оціночних функцій корисності континууму норм ешелонування повітряних суден у горизонтальній площині. Для норми ешелонування S = 20 km виявлено таку пропорцію студентів-диспетчерів (n = 128 осіб) схильних (С), байдужих (Б) та несхильних до ризику (НС): С : Б : НС - 5 : 18 : 105 - 3,9 % : 14,1 % : 82,0 % - 1 : 3,6 : 21, що вказує на їх прагнення уникати невдач у професійній діяльності. Тому при ускладненні норми ешелонування (зменшення відстані між повітряними судами) кількісний показник демонстрованої несхильності до ризику збільшується. Для норми ешелонування S = 10 km встановлено: С : Б : НС - 5 : 8 : 115 - 3,9 % : 6,3 % : 89,8 % - 1 : 3,6 : 21. В професійних диспетчерів (n = 70 осіб) для норми ешелонування S = 20 km виявлено таке співвідношення осіб з різною домінантою прийняття рішень НС : Б : С - 9 : 25 : 36 - 12,9 % : 35,7 % : 51,4 % - 1 : 2,8 : 4, що вказує на переважну демонстрацію ними мотивації досягнення успіху в тих самих умовах праці. Мотивація збільшується при ускладненні норми ешелонування: для S = 10 km встановлено: НС : Б : С - 4 : 18 : 48 - 5,7 % : 25,7 % : 68,6 % - 1 : 4,5 : 12. Рекомендується застосувати отримані результати під час організації особистісно-орієнтованої професійної підготовки молодих диспетчерів, спрямованої на формування в них стійких навичок прийняття раціональних ризикованих рішень.
Попередній перегляд:   Завантажити - 413.042 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
 
Відділ наукової організації електронних інформаційних ресурсів
Пам`ятка користувача

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського